Litteratur, forfattere og fortælling, bøger

Selma Lagerlöf – fra Mårbacka til Jerusalem

I foredraget følger vi én af Sveriges største forfattere. Vi hører om barndommen på Mårbacka, hvor familiens deroute både kom til at præge Selma Lagerlöfs liv og forfatterskab, og vi hører om hendes lærerindestudier i Stockholm, som førte hende videre til den svære debut med romanen Gösta Berlings Sags.

I anden del af foredraget skal vi høre om, hvordan romanen Jerusalem blev skabt, og om hvordan den lå til grund for Selmas verdensgennembrud og Nobelprismodtagelse. Som afslutning kommer vi tilbage til Mårbacka, hvor Selma døde, efter at hun havde købt gården tilbage i 1907.

Foredraget suppleres af smukke billeder fra rejser i Sverige.
Varighed: 2×45 – 50 min. plus pause.
Udstyr: Bærbar mikrofon, projektor, lærred og et bord på ca. 170 cm i længden.

Lisbeth Weitemeyer
Jeg er cand.mag., dramaturg, historiker og forfatter og har i mere end 20 år holdt foredrag. Jeg fortæller om og underviser i emner inden for kommunikation, danmarkshistorie, nordiske forfatter og jul, og siden 2007 har jeg været ansat på Museet på Koldinghus som guide, dramaturg og fortæller. Hjemmeside: www.klarscene.com