Samfund og kultur, menneskeikoner

Når fødevarer krydser grænser – om indvandreplanter

Hvad er mere vigtigt end det, vi spiser? Lige meget hvor vi er, og hvem vi taler med, falder talen meget hurtigt på mad. Var den god, spændende, veltilberedt? Og hvad med selve ingredienserne?

Mange af de fødevarer, vi benytter os af i dagligdagen, og som er åh, så danske, har en lang og spændende historie, som de fleste nok ikke kender så meget til.

Denne kulturhistorie, der rækker langt tilbage i tiden, skal vi høre meget mere om til foredraget, når vi med maden som medpassager rejser til fremmede himmelstrøg og hører historierne om eksempelvis kartofler, majs og sågar korn.
Varighed: 2×45 min.
Udstyr: Projektor.

Irene Hellvik
Jeg er kulturhistoriker, cand.mag. i historie og socialantropolog. Jeg er en garvet foredragsholder og arbejder som rejseleder for Viktors Farmor Adventure i Sydamerika, Mellemamerika, Balkan, Baltikum, Ukraine, Kaukasus samt Marokko. Jeg har fra 2000 til 2016 arbejdet som museumsinspektør på Dansk Landbrugsmuseum på Gl. Estrup, men har før det været ansat på Ølgod Museum, Århus Bymuseum og Den Gamle By i Århus. Jeg har mere end 20 års museumserfaring. Hjemmeside: www.hellvik.vpweb.dk