• ForeningsForedrag, c/o FOF Aarhus, H. H. Seedorffs Str. 7, 8000 Aarhus C
  • 86 12 29 55
  • Mandag til fredag: Kl. 10.00 - 14.00

Min farmor og de andre faldne kvinder

Historien om kvinder, der fødte uægte børn, og omverdens reaktioner.

Den 8. maj 1904 føder Henning Frandsens farmor som 23-årig en sund og velskabt datter. Men det var en stor skam, for hun er ikke gift med barnets far og bliver det heller ikke. Hun overlader derfor datteren til sin mor og flytter langt væk. I Aarhus gifter hun sig i 1909, men fortæller på intet tidspunkt sin mand om datteren, som går for at være en niece, når hun besøger dem. Hun tier også over for de fem fælles børn, som først får sandheden at vide, da deres far dør i 1956.

Ikke desto mindre får Hennings farmor et godt og langt liv. Men sådan gik det langt fra alle kvinder, som dengang fik børn uden for ægteskabet.

Foredraget skal med udgangspunkt i Hennings farmors historie handle om de kvinder, der gennem tiderne fødte uægte børn, og som mange gange havnede på samfundets bund som foragtede enlige mødre, kaldet faldne eller letfærdige kvinder. Nogle af dem fødte deres børn i dølgsmål, andre slog måske oveni købet deres nyfødte ihjel.

Til foredraget kommer vi også til at høre om den påvirkning, som kristendommen og reformationen har haft på opfattelsen af sædelighedsforbrydelserne, og vi hører om, hvordan forholdene ændrede sig et stykke inde i 1900-tallet, hvor synet på kvinder, seksualitet og abort ændrer sig.

Varighed: Ca. 1½ time plus pause.
Udstyr: Projektor, lærred og håndfri mikrofon.

• Henning Frandsen

Jeg er historiker, foredragsholder og journalist. Jeg har læst historie ved Aarhus Universitet og er uddannet voksenunderviser og kontorassistent, og derudover…