• ForeningsForedrag, c/o FOF Aarhus, H. H. Seedorffs Str. 7, 8000 Aarhus C
  • 86 12 29 55
  • Mandag til fredag: Kl. 10.00 - 14.00

Forbi diamantminer og store landskaber til Cape Town

Vi tager på en 1500 km lang biltur i ord og billeder fra Johannesburg til Cape Town og kører igennem Great Karoo. Området fremtræder som en halvørken med sukkulente planter, der bl.a. bliver udnyttet til aloe vera-produkter, gamle vulkanske områder med for længst udbrændte vulkaner og Afrikas største hulesystem.

I Kimberley besøger vi verdens tidligere vigtigste diamantmine. Vi kommer også igennem vinruten, hvor vi ser nogle af Sydafrikas store vinområder. I Cape Town besøger vi bl.a. byens vartegn Table Mountain og Robben Island, hvor Nelson Mandela sammen med ledelsen af ANC var indespærret i 18 år.

Vi ser også Peninsula-halvøen med Kap det Gode Håb, hvor Atlanterhavet og Stillehavet mødes, og hvor der bl.a. lever pingviner og Albatrosser.

Varighed: 2×45 min. (45 min. foredrag og ca. 45 min. rejsefilm, bestående af videooptagelser og stilbilleder krydret med speak og baggrundsmusik).
Udstyr: Lærred el.lign. Ved større forsamlinger også mikrofon. Bærbar computer, projektor og højtalere kan medbringes, hvis det ikke kan stilles til rådighed.

• Eigil Lyhne

Jeg er uddannet socialrådgiver og har i 9 år været ledende misbrugskonsulent i Aarhus Amt, og jeg har også været…