• ForeningsForedrag, c/o FOF Aarhus, H. H. Seedorffs Str. 7, 8000 Aarhus C
  • 86 12 29 55
  • Mandag til fredag: Kl. 10.00 - 14.00

Deporteret til Sprogø og Livø

Da racehygiejnen foldede sig ud i Danmark i 1900-tallet.

Fra 1911 til 1961 husede Livø i Limfjorden en øanstalt for såkaldt antisociale og kriminelle åndssvage mænd, og fra 1923 til 1961 risikerede ”sexuelt løsagtige åndssvage, unge piger og kvinder” at blive deporteret til Sprogø.

Praktisk talt alle politikere, fagfolk og meningsdannere frygtede dengang, at Danmark var på vej til at blive oversvømmet af ”undermålere” og ”minusindivider”, fordi arveligt belastede mennesker ganske uhæmmet avlede løs, mens mennesker med ædelt afkom fødte færre børn.

Derfor skulle disse ”minusindivider” forhindres i at få børn, blandt andet gennem internering til Livø og Sprogø, (tvangs) kastration og sterilisation.

Foredraget dykker ned i udvalgte mænd og kvinders historie og navnlig om deres ophold på Livø og Sprogø og sætter det ind i en historisk ramme med omtale af bl.a. synet på fysisk og mentalt udviklingshæmmede gennem tiderne, darwinisme, degenerationsteori, racehygiejne/arvehygiejne og medlidenhedsdrab.

Varighed: Ca. 1½ time plus pause.
Udstyr: Projektor, lærred og håndfri mikrofon.

• Henning Frandsen

Henning Frandsen er foredragsholder, journalist og historiker (BA). Min foredragsvirksomhed tog for alvor fart i 2018, ikke mindst takket være…