• ForeningsForedrag, c/o FOF Aarhus, Fredensgade 36, 8000 Aarhus C
  • 86 12 29 55
  • Mandag til fredag: Kl. 10.00 - 14.00

Bliv klogere på de danske højtider

Mors dag, fars dag, Lucia, skuddag, Mortens Aften, sankthans, valborgblus, grundlovsdag, 8. marts, allehelgensdag, høstfest, halloween, jul, påske, pinse, store bededag, fastelavn, gækkebreve, bindebreve og 1. maj.

I Danmark har vi mange helligdage. Og det er ikke noget nyt, når regeringer vil have os danskere til at arbejde mere og længere – som vi fx så det, da Christian VII i 1770 fjernede 11 ud af 22 helligdage.

Denne historie – og historien om Store bededag, som havde samme effekt – fortæller Henning Frandsen om til foredraget. Her hører vi også om Mors dag, som vi herhjemme kan takke ”Fars dreng” for, og om hvorfor der kom nikål, skidenæg og grød på påskebordet.

Og vi hører om fastelavn, hvor danskerne længe slog levende katte af tønden og på hesteryk skulle rykke hovedet af en ophængt, levende gås. Der er også historien om heksen, som først sent fik plads på sankthansbålet, og om julen, hvor øldrikning og dans om juletræet stort set er de eneste originale danske juleskikke.

Kristendommens betydning for vores højtider, fester og traditioner kan ikke overvurderes. Det er også helt nødvendigt at inddrage den førkristne folketro, fra dengang verden var fuld af magi. Og så har blomstergartnerne og Coca Cola så sandelig også spillet en rolle.

Centralt i foredraget er også, at mennesket både er et religiøst og et legende væsen, altså homo religiosus og homo ludens, hvad Henning også fortæller om gennem sit mix af historiske facts, anekdoter, billeder og tegninger vist på PowerPoint.

Varighed: Ca. 1½ time plus pause.
Udstyr: Projektor, lærred og håndfri mikrofon.

• Henning Frandsen

Jeg er historiker, foredragsholder og journalist. Jeg har læst historie ved Aarhus Universitet og er uddannet voksenunderviser og kontorassistent, og derudover…